CROWDFUNDING

Ili grupno financiranje je izvanredna stvar koja spaja veliki broj ljudi u aktivnu zajednicu s ciljem pružanja podrške nekome tko ima ideju za projekt koju želi realizirati.

Priča kreće od nobelovca Muhameda Junusa koji je donirao farmere u Indiji iz čega je krenula Kiva 2005. – organizacija putem koje se pomaže osobama i organizacijama trećeg svijeta. Crowdfunding danas funkcionira na sličan način.

Svatko se može prijaviti na neku od brojnih postojećih crowdfunding stranica, dobro je proučiti koje sve platforme postoje i odlučiti se za onu koja najbolje odgovara vašim potrebama. Postoje četiri glavne kategorije crowdfunding platformi: donacije, nagrade, posuđivanje i vlasnički udjeli. Nakon toga morate opisati ideju koju želite realizirati, a zainteresirani ljudi mogu uplatiti novac kako bi se ta ideja i ostvarila. Da bi crowdfunding kampanja zaista zaživjela, vaša ideja i komunikacija te prezentiranje iste zaista moraju biti “na nivou”. Potrebno je razviti strategiju poslovanja te imati jasnu viziju onoga što želite kao krajnji rezultat. 

Ljudi vole priče, a priče prodaju proizvod. Stoga, vi priču o  vašem projektu morate napraviti zanimljivom, dobro je opisati, reći kako ste došli do te ideje i što očekujete od toga jednoga dana. Kroz prezentaciju vaše ideje, ljudi bi trebali steći povjerenje u vas, ključno je da im pokažete koliko ste ozbiljni u namjeri da ostvarite svoj cilj, koliko ste profesionalni i pripremljeni. (Savjet: danas, kada su temelji komunikacije vizuali, najbolji način da ljudima prenesete ideju jest kroz video  i sliku)

Također, u cijeli proces prezentacije morate ubaciti i brojke. Koliko vam je novca potrebno da krenete sa nekim projektom te koliko novca želite prikupiti. Crowdfunding koristi koncept sve ili ništa u kojem netko uvjetno financira vaš projekt i tek ako se prikupi dovoljno donacija, kampanja je uspjela. Tada se novac isplaćuje pokretaču projekta, a donatori dobivaju nagrade. U suprotnom, novac se vraća donatoru. (Savjet: pripazite koliko novca postavljate kao cilj, ukoliko ne skupite zacrtanu svotu, ne dobivate ništa) Kada ste postavili priču i financijski okvir, morate odrediti vremenski rok. Maksimalan broj dana je 60, međutim, dosadašnja praksa je pokazala da je idealan vremenski okvir 45 dana.

Najvažnija stvar nakon postavljene priče i vremenskog okvira jest promocija. Proširite vijest među poznanicima i koristite društvene mreže. Na Twitteru i Instagramu je najbolje koristiti hashtagove poznate u svijetu crowfundinga kako bi se i vaš projekt pronašao na popisu, dok je Facebook dobra platforma za dijeljenje sadržaja na više stranica. U svijetu brzih medija i brojnih vijesti, vaš projekt mora pronaći svoje mjesto pod suncem i istaknuti se.

 

Iako je crowdfunding većinom orijentiran na američko tržište, u posljednje vrijeme sve je veća prisutnost domaćih projekata, stoga ću vam u nastavku predstaviti dva pozitivna primjera:

 

  • Prvi primjer dolazi iz Splita: The Blue Cage

To je emocionalni dokumentarac koji govori o ljudima obilježenima svojom strukom, o pomorcima. Glavni cilj tog dokumentarnog filma bio je prikupiti novac kako bi se prenosile priče pomoraca i njihovih obitelji s mora na kopno i obrnuto te dalje svijetu. To je profesija koja se često nastavlja generacijama u obitelji, stoga je autorica u dokumentarnom filmu otkrila brojne detalje života pomoraca „iza kamera“. Priče o avanturama, doživljajima, strahovima i snovima možete pogledati na linku:

https://www.indiegogo.com/projects/the-blue-cage#/

ovaj je dokumentarac ostvario 102% podrške od zacrtanog cilja i uspješno je financiran od strane velikog broja ljudi koji su htjeli doživjeti priču autorice.

 

  • Drugi primjer također dolazi iz Hrvatske, točnije iz Varaždina, a radi se o: Fabula Organic Pencil

To je ekološki dizajnirana olovka od recikliranog otpada poput kave ili čaja. Ostaci šiljenja mogu se koristiti kao gnojivo za biljke, a kada postane prekratka za korištenje, možete je posaditi u teglicu sa zemljom te ćete dobiti plod – ovisno od čega je napravljena. Cilj ovoga projekta bio je skupiti novac za dovršetak stroja koji bi izrađivao ovakve olovke. Donatori novca u zahvalnost su dobivali olovke i pakete, a novac je uspješno prikupljen. Više o ovome projektu saznajte na linku:

https://www.indiegogo.com/projects/fabula-organic-pencil#/

 

Crowd Funding campaign finances your project with investment from people on the internet who want to support your company or cause

Crowd Funding ček

Vaš projekt je sljedeći koji može zaživjeti, jedino što morate jest biti kreativni i ispričati svoju priču. Ako ste zainteresirani za ovakav način pokretanja projekta, neke od stranica na kojima možete vidjeti kako Crowdfunding funkcionira su:

Sretno!

 

Doris Berečić