Ili grupno financiranje je izvanredna stvar koja spaja veliki broj ljudi u aktivnu zajednicu s ciljem pružanja podrške nekome tko ima ideju za projekt koju želi realizirati.
Priča kreće od nobelovca Muhameda Junusa koji je donirao farmere u Indiji iz čega je krenula Kiva 2005. – organizacija putem koje se pomaže osobama i organizacijama trećeg svijeta. Crowdfunding danas funkcionira na sličan način.
Svatko se može prijaviti na neku od brojnih postojećih crowdfunding stranica, dobro je proučiti koje sve platforme postoje i odlučiti se za onu koja najbolje odgovara vašim potrebama. Postoje četiri glavne kategorije crowdfunding platformi: donacije, nagrade, posuđivanje i vlasnički udjeli. Nakon toga morate opisati ideju koju želite realizirati, a zainteresirani ljudi mogu uplatiti novac kako bi se ta ideja i ostvarila. Da bi crowdfunding kampanja zaista zaživjela, vaša ideja i komunikacija te prezentiranje iste zaista moraju biti “na nivou”. Potrebno je razviti strategiju poslovanja te imati jasnu viziju onoga što želite kao krajnji rezultat.
Ljudi vole priče, a priče prodaju proizvod. Stoga, vi priču o vašem projektu morate napraviti zanimljivom, dobro je opisati, reći kako ste došli do te ideje i što očekujete od toga jednoga dana. Kroz prezentaciju vaše ideje, ljudi bi trebali steći povjerenje u vas, ključno je da im pokažete koliko ste ozbiljni u namjeri da ostvarite svoj cilj, koliko ste profesionalni i pripremljeni. (Savjet: danas, kada su temelji komunikacije vizuali, najbolji način da ljudima prenesete ideju jest kroz video i sliku)
Također, u cijeli proces prezentacije morate ubaciti i brojke. Koliko vam je novca potrebno da krenete sa nekim projektom te koliko novca želite prikupiti. Crowdfunding koristi koncept sve ili ništa u kojem netko uvjetno financira vaš projekt i tek ako se prikupi dovoljno donacija, kampanja je uspjela. Tada se novac isplaćuje pokretaču projekta, a donatori dobivaju nagrade. U suprotnom, novac se vraća donatoru. (Savjet: pripazite koliko novca postavljate kao cilj, ukoliko ne skupite zacrtanu svotu, ne dobivate ništa) Kada ste postavili priču i financijski okvir, morate odrediti vremenski rok. Maksimalan broj dana je 60, međutim, dosadašnja praksa je pokazala da je idealan vremenski okvir 45 dana.
Najvažnija stvar nakon postavljene priče i vremenskog okvira jest promocija. Proširite vijest među poznanicima i koristite društvene mreže. Na Twitteru i Instagramu je najbolje koristiti hashtagove poznate u svijetu crowfundinga kako bi se i vaš projekt pronašao na popisu, dok je Facebook dobra platforma za dijeljenje sadržaja na više stranica. U svijetu brzih medija i brojnih vijesti, vaš projekt mora pronaći svoje mjesto pod suncem i istaknuti se.
Iako je crowdfunding većinom orijentiran na američko tržište, u posljednje vrijeme sve je veća prisutnost domaćih projekata, stoga ću vam u nastavku predstaviti dva pozitivna primjera:
- Prvi primjer dolazi iz Splita: The Blue Cage
To je emocionalni dokumentarac koji govori o ljudima obilježenima svojom strukom, o pomorcima. Glavni cilj tog dokumentarnog filma bio je prikupiti novac kako bi se prenosile priče pomoraca i njihovih obitelji s mora na kopno i obrnuto te dalje svijetu. To je profesija koja se često nastavlja generacijama u obitelji, stoga je autorica u dokumentarnom filmu otkrila brojne detalje života pomoraca „iza kamera“. Priče o avanturama, doživljajima, strahovima i snovima možete pogledati na linku:
https://www.indiegogo.com/projects/the-blue-cage#/
ovaj je dokumentarac ostvario 102% podrške od zacrtanog cilja i uspješno je financiran od strane velikog broja ljudi koji su htjeli doživjeti priču autorice.
- Drugi primjer također dolazi iz Hrvatske, točnije iz Varaždina, a radi se o: Fabula Organic Pencil
To je ekološki dizajnirana olovka od recikliranog otpada poput kave ili čaja. Ostaci šiljenja mogu se koristiti kao gnojivo za biljke, a kada postane prekratka za korištenje, možete je posaditi u teglicu sa zemljom te ćete dobiti plod – ovisno od čega je napravljena. Cilj ovoga projekta bio je skupiti novac za dovršetak stroja koji bi izrađivao ovakve olovke. Donatori novca u zahvalnost su dobivali olovke i pakete, a novac je uspješno prikupljen. Više o ovome projektu saznajte na linku:
https://www.indiegogo.com/projects/fabula-organic-pencil#/
Vaš projekt je sljedeći koji može zaživjeti, jedino što morate jest biti kreativni i ispričati svoju priču. Ako ste zainteresirani za ovakav način pokretanja projekta, neke od stranica na kojima možete vidjeti kako Crowdfunding funkcionira su:
Sretno!
Doris Berečić